Tuesday 3 January 2012

2P (Pelajar & Politik!)


Ehem..
Firstly,This entri hanyalah pandangan peribadi aku..
Second,this entri x berniat buruk mahupun mempunyai unsur hasutan. :)
Third,this entri tidak menyebelahi mana-mana pihak politik!

Lately,aku bukak FB je mesti orang cakap pasal politik!politik!politik!politik! Ia membuat kan aku agak confuse sometimes,mahasiswa/wi dekat Malaysia ni masuk Universiti hanya untuk berpolitik dan menjadi ahli politik sahajakah?

Terus terang,aku tidak merasakan relevannya mahasiswa/wi berumur 21 tahun ke atas dibenarkan berpolitik!Sorry..

Tugas kita sebagai seorang majasiswa/wi sendiri sudah terbeban dengan asiggnment,test,kuiz segala bagai!sekarang kita perlu pulak memikiran arus politik dekat Malaysia ni!Jangan salah faham kat sini,politik tu penting kita tahu perkembangannya,mengundi adalah tanggungjawab kerana kita yang akan mencorak negara kita pada masa hadapan, tapi tidaklah sampai terlalu ekstrem sehingga 'mempromosikan' satu-satu parti tu ataupun mengajak melakukan reformasi dan sebagainya.

Pada pendapat aku lah,kita sebagai pelajar lebih baik fokus kepada pembelajaran dan kalau nak berpolitik pon sekadar sambil-sambil sahaja.Apabila mahasiswa/wi dibenarkan terlibat dengan politik,lebih banyak negatifnya berbanding positif (bagi akulah :))

Bagi aku,umur 21 tahun belum cukup matang 'sangat' lagi dan masih mengikut darah muda.Memang ada yang sudah matang betol pada umur ni tapi x semua..Golongan yang 'x semua' ni yang akan mencetuskan pelbagai momokan dan   provokasi!

Kita masuk ke Universiti membawa harapan ibu bapa dan keluarga,jangan kerana nak berpolitik sangat kita menghancurkan masa depan sendiri,..Fikir-fikirkanlah..:)

*hanya pandangan peribadi seorang hingusan..

1 comment: