Saturday 28 January 2012

Rebel With Attitude?

I find this somewhere in someplaces...

Rebel with attitude?? (Uh-huh?) Well..aku bukan politism yang fanatiscm..(terma baru okeis)...Tapi aku peka bila bab-bab orang dok meghoyan cetus kekecohan ni..Because of what?? Simple..sebab aku rasa no point nak berhimpun dan berprovokasi di jalanan sedangkan Malaysia ku tercinta ni aman damai sedangkan banyak lagi cara lebih baik...

Okey,back to the topic,Adam Adli,kisah basi bagi aku,.But,aku cuma nak sentuh sikit je,since aku jumpa karya kreatif di atas ni,aku ngan kawan aku yang di tempat kejadian,we start talking about this thing....Dia mahasiswa UPSI (mm-hmm)..bakal bergelar guru yekeye pendidik (uh-huh)..dia bakal mendidik anak bangsa kita...

Secara ikhlasnya..aku x mahu guru yang macam ni yang mendidik anak-anak aku dan anak-anak bangsa aku..What subject he will teach?

"Rebel with Attitude"?
 "Rebel is the New Way Toward Solution"?
"Rebel is the New Sivic"?

Okey,now enough with Adam Adli,lets think! Adakah pemikiran berhimpun,berprovokasi,berbising-bisingan di jalanan akan terus ditanam dalam minda-minda generasi baru negara kita???What is revolution for??? I dont see the rational? Malaysia ni aman..U wake up in the morning ada tak tetiba dengar bunyik bom meletup..bunyik tembak-tembak...Ada tak u find poverty yang betol-betol poverty samapi ada budak kene kwashiorkor kat Malaysia ni..We live greatly in Malaysia!Nak kan negara Islamik! Yes u can! If u want to change the system..u blaja pepandai..u join politic..make sure u jadi seorang politikus yang bersih...dan u change the system..Tak perlu nak berhimpun sangatlah..Kalau time berhimpun tu u ganggu kehidupan family dan kerabat korang  je takpe,.ni habess orang yang tak berkenaan terganggu sekali...

For me,takde politik yang betol-betol bersih kat dunia ni....So,dont be such a whiner..We change ourself first,then change our family then u can go further to change the society and the country!Jangan dok sebok kata ni rasuah,tu rasuah..yang ni x betol,yang tu x betol...Erghh,..padahal korang dengar cerita dari satu mulut ke mulut lain yang mungkin di tokok tambahkan..Before u want to talk about something,u must know the fact first! And u must be so sure,sebab takot nanti bertukar menjadi fitnah...

Apapun yang korang nak lakukan..Please,please,please...jangan biarkan sejarah berulang..Kemerdekaan yang kita dapat ni terlampau indah untuk kita musnahkan...Jangan dok menghukum sangatlah..I see some people say dia orang parti X,busukk! Yang ni parti Y,mesti kaki rasuah...Kalau kat akhirat nanti kita akan ditanya ke kita sokong parti ape,undi yang mana...Kita sesama Islam kan,lagi -lagi kaum Melayu yang memang lemah ni...So what for kita create boundaries...Spread the love..Politikus-politikus tu biarlah mereka dan dunia mereka..sebab bagi aku...kita sendiri tak kenal diorang dengan baiknya..so kenapa kita perlu nak membela mereka sangat...Lainlah dia tu bapak kita ke,hape ke..Nanti,kita dok balah dalam negara ni,orang luar dan bangsa lain amek kesempatan..Masa tu baru lah masing-masing terduduk...

And one more thing that i see..semakin tinggi tahap pendidikan masyarakat Malaysia ni,semakin pemimpin-pemimpin negara dipandang sebelah mata,tak dihormati..Sebab kita semua da ada pendapat sendiri,prinsip sendiri...Beza dengan generasi mak bapak ,atok nenek kita dulu,diorang tak belajar tinggi..so diorang ikot je tanpa banyak soal,,dan mereka hormat gila-gila pemimpin sebab mereka golongan yang berpelajaran tinggi,berkarisma...Nowadays,people yang macam ni bersepah... :)

Kalau semua benda nak diselesaikan dengan provokasi,perhimpunan,rebellious thing huru hara la Malaysia ni...Betol tak?


*ni merupakan pandangan peribadi aku..korang pon boleh berpendapat sendiri..This entri tak memaksa anda mempersetujui setiap apa yang aku perkatakan...But kalau ada yang baik,harap dapat dimanfaatkan..

No comments:

Post a Comment