Monday 16 January 2012

Family Come First!


Wai wai wee! Eheh..Lama da aku x menulis..maklumlah bercuti di kampung... Kau ada??? Kerh3..

Ehem...Apapun,cuti seminggu dah berlalu dan semester baru bermula lah balik!Alang-alang cuti biar puas , tu yang sampai aku 'terlajak' tambah cuti sendiri sehari lagi tu... :p

Balik cuti ni,aku semakin perasan susahnya keluarga aku nak berkumpul ramai-ramai macam zaman dulu-dulu..Maklumlah makin ramai adik beradik aku yang dah kerja,sambung study jauh-jauh (termasuklah aku).Daripada 10 orang kat rumah kami tu dulu,skang ni tinggal mak,ayah aku ngan 2 orang adik lelaki aku je yang still in secondary school..Seb bek la ada akak ipar n anak buah aku,Imran terutamanya yang menceriakan lagi suasana rumah tu,..Kalau tidak,alamatnya sunyilah mak ayah aku..Huhu..

Aku selalu jugak mengeluh kat mak bila balik cuti sebab susah family kami nak kumpul lagi,mak kata biasalah tu..Semua dah besar dan start nak mencari kehidupan sendiri..Tambah-tambah lagi bila abang-abang aku dan akak-akak aku dah berkeluarga,of kos lah prioriti dorang lebih kepada membina keluarga masing-masing..Mak kata satu hari nanti bila aku dah kahwin,aku pun macam tu jugak..Lepastu mak mula membuka topik calon untuk aku pulak,dan tema perkahwinan aku...Aik..Ini sudah menyimpang mak! Hahahak!

So,bila sesekali family aku dapat kumpul 10-10 orang tu,termasuklah ipar duai dan anak-anak buah aku yang semakin bertambah tiap tahun,itu merupakan saat-saat paling bahagia bagi aku.. :) Sebab nak kumpul 10 orang yang lengkap tu sekarang sangat-sangat lah susah! Masing-masing dah punyai komitmen..

Semua keadaan ni buat aku jadi lebih menghargai keluarga aku..Kadang-kadang aku terleka jugak,orang kata kemajuan teknologi ni membunuh komunikasi verbal! Aku akui,kadang-kadang aku terleka melayan mukabuku aku sampai terbuang masa tok berbual dengan keluarga aku,sampai lah akak aku tegur hari tu.. :)
I call it A Wake Up Call!

Mak ,ayah kata hargai semua ni selagi ada...Duit,harta,kekayaan semua boleh carik...Tapi masa-masa bersama,adik beradik  kalau hilang takkan dapat kita genggam dan cari balik..

Keluarga sangat-sangat penting..Ayah dan mak sentiasa cuba buat sesuatu yang dapat kitorang buat sama-sama,spend time sama-sama...Sebab diorang kata,kami ni adalah harta paling berharga dalam hidup diorang..Walau susah,walau senang biarlah bersama,InsyaAllah..

Kadang-kadang manusia terlampau banyak nak dicapai dalam hidup,sampai terlupa pada sesuatu yang lebih penting :IKATAN KEKELUARGAAN!

Biar buruk macamana adik beradik kita,kadangkala kita perlu saling menerima dan rendahkan ego sebab ikatan darah antara kita tak akan pernah putus..Kalau mereka pernah buat silap,aku pun pernah silap...Jangan bermasam muka dan bertengkar lama-lama..sebab ia hanya mengundang semakin banyak salah faham yang akan keruhkan hubungan...Semakin aku meningkat umur,semakin aku faham betapa pentingnya menjaga hubungan antara aku dengan adik beradik yang lain..Kalau mereka tak ada,aku pon tak bernyawa..

My Big Big Family minus Imran,dia tidur masa ni..:P
p/s : budak kecik  baju biru,kat atas pangku ayah aku  tu ,bukan family aku...kbai.. :P

No comments:

Post a Comment