Tuesday 17 January 2012

Nasihatilah Aku,Dia & Mereka~

Situasi 1

'Aku tunggu jadi baik dulu baru boleh nasihat orang...'

'Aku tunggu aku pakai tudung litup dulu,baru aku nasihat orang...'

'Aku tunggu aku pergi haji dulu,baru boleh nasihat orang..'


Situasi 2

'Kau pon pakai tak cukup kain,nak nasihat aku suruh tutup aurat pulak'

'Betina tu  pon bukan baik sangat ,jangan nak nasihat I jangan bergesel-gesel dengan pakwe I'

'Mamat tu da lama hidup? Dia pon bawak anak dara orang kulur kilir,sedap tekak suh aku berhenti main judi'


Persoalan nya...bagaimanakah kriteria seseorang yang layak memberi nasihat?? Hehek..Sebenarnya tiada kriteria...Biarlah dia seorang pelacur,seorang penagih dadah,seorang remaja liar ataupun mereka bukan kategori 'baik-baik sangat'...Apabila mereka terbuka hati memberi  memberi nasihat,sebenarnya kita tidak layak memperendahkan nasihat itu..

Dan,..Tak perlu tunggu nak jadi alim ulama,baru nak membuka kitab menasihati kawan yang terlihat leka...Tak perlu tunggu berniqab,bertudung labuh untuk memperkatakan tentang ajaran agama..Nasihat menasihatilah,mana tahu..satu hari Allah membuka pintu hati kita yang dikalangan kurang baik ni tok berubah menjadi lebih baik dari sekarang..Mana tahu,dalam nasihat kita itu,kita ternampak kekurangan diri sendiri dan berazam memperbaiki diri.....

2 comments:

  1. pada satu hari,seorg lelaki sedang berzina dgn seorg perempuan(da name berzina,so xkawen lagi la kan) sedang syok,tbe2 die ternmpk sorang pmpn yg xmenutup aurat,..LELAKI TU MENEGUR PMPUAN TU,..ni mnujukkan nasihat tu adalah perlu antare kite umat islam....

    ReplyDelete
  2. heh.yupp!! totally true..bt ngn cre yg btul..bkn ngn cre yg memalukn org+mnsound2 org..tu bkn nsehat..ye dakk??hehehe

    ReplyDelete