Thursday 29 December 2011

Aku & Sesuatu yang Lepas

teett..teett...heheheh.

sangatlah bosan sebenarnya...=,=" 

aku da x taw nak wat ape..

study?? emm..erkk...ohh...aaaahhh....(-o-)"

Okeh!Korang masih ingat zaman kecik-kecik korang??? hehehe...the most precious moment in life!

sebelum kita masing-masing akil baligh dulu..ada x kita fikir..esok nak bangun kol bope aek???? esok nak buat ape?? nak pegi mane??? heheh...jarang kan kita fikir benda-benda macam ni..
 Masa kicik2...
Jangan Ditanya kenapa putih..Akupon x tau..(-o-)"

masa aku kecik aku cuma just go wit the flow la bro.. ...heheh..aku wat je ape aku suka,ikot kepala lutut aku..kikiki..yela,time tu mana berakal sangat pon kan..Tapi benda-benda tu la yg paling bez skalik! bwat tanpa fikir ape akan jadi seterusnya,apa kesan selanjutnya...Haiz..kalau lah da besa-besa ni bole wat macm tu lagi..(nak mamposs???) hahaha...

masa kecik-kecik dulu..aku ingat lagi..pagi-pagi,..elok je lepas sarapan sume  (kadang-kadang x sempat menyempat nak besarapan pun)....da p umah sebelah..umah Cik Leha,jiran aku...Dengan menbontoti akak aku yg brutal..kami pon dengan bangga dirinya terpekik telolong depan umah cik leha tu...


'Cikkkkkk!!!! Ain ada x???" ataupun "Cikkk..Aper ade x???' 

Biasanya...dok tepekik ni keje akak aku la..aku sopan sikit masa kecik..(=,=)" hahhaha..Lepas tu nak dijadikan cita..keluar la si Ain dan Si Aper..(Ain ni da besa cantik woo....hadesss) lalu mereka pon bertanya...

"nak main ape arini??"

perbincangan demi perbincangan yang agak serius berlaku pada masa tu...akhirnya kami memutuskan untuk bermain sorok-sorok (hide n seek la derr)...(kadang2 main polis ten tri,..men baling tin..baling slipar.ape yg boleh dibaling sume kitorg baling)..Hehe..selepas keputusan diambil sebulat suara..rasa macam x cukup korum pulak!! Lalu kami berempat pon bejalan depan sikit p rumah Cik Musa pulak..Insiden yang sama berlaku lagi..ehem3x..

"Cikkkkk!!! Kina ada x???" ataupun "Cikkkk..Hisham ada x???"

Haaaa!! Sekarang baru puas hati...Ada aku,akak aku,Ain dan abangnya,Aper dan Hisham dan adik dia,Kina! heheh..Da macam triple date pulak kan...

Lalu,hari tu akan dipenuhi dengan keseronokan tiada tandingan...

Main kejar-kejar keliling umah aku(biasanya umah aku jadi port) ,lepas men kejar-kejar ,men nenek-nenek si bongkok tua pulak (belari lagi,sambil ketawa mengekek-ngekek takot dipeloknya dek nenek tu)..lepas tu tgahari sikit,p main masak-masak..saat ni kreativiti masing-masing di uji!!huhu! habis tanah umah tu kami korek buat kuih kononya (x boleh makan jugak)..kemudian benti rehat sebentar bersama kit kat..makan-makan tengahari..kumpul balik dalam kol 2,kitorang main perang-perang pulak...ade yg mati hari tu (hari tu je laaa),ade yg cedera teruk...haiz..dahsyatt! senapang kitorang,dibuat dari kayu yg kitorang ukir sendiri (kreatif x? ahak!) Lepas tu main baling tin atau selipar pulak..main lubang tikus...main tok,tok harimau,main tin ting!

Pendek kata,dalam satu hari tu bepuluh jenis permainan kitorang main! kalau bosan main outdoor,kitorang main indoor! main susur terowong (terowongnya dalah tikar lipat 3 yang dijadikan bulat macm terowong),main kad ,main jutaria,main batu seremban (yg ni aku penonton je..x boleh la lambung-lambung batu tu..susah derr)...heee..banyaklah..kalu nak crita semua sampai esok x habess!!

kenangan masa kecik memang x kan lupa la senang cite...walaupun zaman tu,keluarga aku susah gila,nak makan pon harap simpati orang....tapi aku sentiasa happy,sebab kerja aku,celik mata main,main,.main,main,main..sampai la aku letih,tertido sendiri...masa tu aku mana ada masa nak fikir-fikir masalah org dewasa ni...yang aku amek kesah....


dpat x ultraman kalahkan raksasa harini?? 

atau

berjaya x Goku kumpul 7 biji Mutiara Naga???



Hahah,...Tapi bila da besa ni..bila otak aku da mula timbul akal,muncul daya rasional,tenggelam la semua zaman-zaman imaginasi,zaman-zaman kebahagiaan x bertepi dulu..kikikiki...

Itulah hakikat kehidupan..kita x dapat lari dari semua ni..walaupun kita mengeluh.

."seronoknya jadi budak kecik"...

Dahh....cube kita fikir,.budak kecik tu satu hari nanti akan membesar macam kita jugak..akan menghadapi masalah jugak..dan apabila budak kecik tu besa..dia akan mengeluh benda yang sama..."seronoknya jadi budak kecik"  huhu...


Kitarannya x akan berakhir...keluhan x kan menterbalikkan masa,,mengubah takdir yang tertulis...memadamkan ape yang telah tercoret dalam diari hidup kita...

Hanya yang kita mampu buat kini..merindui masa2 kanak2...kerana itulah antara masa-masa terbaik dalam
hidup!

Jadi..berhenti MENGELUH!!! 

Teruskan kehidupan dengan senyuman..hadapi cabaran dengan sabar..Berusaha!Berusaha!Berusahalah!

Kita x tahu pa yang ALLAH SWT  aturkan  untuk kita seterusnya..jadi jangan berputus asa..:)

"Jadikan masa lampau kenangan termanis dalam hidup...Teruskan pandangan ke hadapan..."

No comments:

Post a Comment