Thursday 29 December 2011

Travelog 3 - Kota Bharu!

Mari rapat-rapat...

Ubat kuat x jual sini...heh! :p

Wokeyh! Tiba masa kau nak cerita  pasal KB pulak..ataupon name glamernye Kota Bharu bro..Budu jual sini..make ikee cicoh budu..sedakk...:D

Bandar KB!

Kebetulan aku travel kat Kota Bharu sebab masa tu aku praktikal dekat,Hosp. Universiti Sains Malaysia,Kubang Kerian..

Kubang Kerian dengan KB dekat je..Dalam 30 minit  korang akan sampai KB kalau naik dekat pondok menunggu bus depan HUSM tu,..

Dari Kubang Kerian ataupun dari mana-mana pun la..,korang berhenti dekat stesen bus lama Kota Bharu..Ni kira memey stesen bus utama Kelantan jugaklah..Tapi jangan lupa..kata nak berhenti dekat stesen bus lama!..Sebab kalau berhenti kat stesen bus baru naty jauh sikit nak round-round KB...hehheh..

Yang kuning 2 la KB Backpackers Lodge!
Okeh pasal pengangkutan settle..seterusnya..PENGINAPAN! ..Masa dekat KB aku tinggal dekat KB Backpackers..Hotel ni dekat je dengan stesen bus lama KB...Jalan kaki depan sikit je..Dia dekat deret-deret kedai buku SMO dan terletak diantara Azam Hotel n Suria Hotel..KB Backpackers ni tersorok sikit..heheh..

KB Backpackers ni secara luaran nya memang nampak x besh...But..Dont judge a book by its cover..chewahh!

Hotel ni sangat selesa..ada katil Queen Size..seswai tok 2,3 orang...ada bilik air kat dalam..ada aircond..ada TV..yang aku cerita ni untuk bilik harga RM 55 satu malam la ye..Seswai la untuk traveler yang save budget..heheh..Yang agak menariknya..KB Backpackers ni siap ade WiFi skalik!! hehehhe..puas hati la dok sini..selesa...

KB Backpackers ni memang banyak pelancong asing dok sini..Naty korang jupe la mat-mat salleh..minah-minah salleh yang dok mengendong beg-beg besa..heheh..Hotel ni agak strategik jugak la..

1. Satu sebab dia dekat dengan stesen bus utama.
  2. Banyak tempat-tempat besh dekat area-area sini..(Naty aku cite lebih lanjot)
  3. Ada 7E!!! hahahhak..;p
Sebelum terlupa..KB Backpackers ni jugak menawarkan customer dia menyaksikan pemandangan Kota Bharu darirooftop hotel tu...

Kat rooftop dia disediakan kerusi-kerusi tok kita melepak..Bez la kat situ..Aku sempat naik time matahari nak terbenam..Cantik sangat!Tgok burung-burung terbang balik sangkar..Angin pulak memang sangat menaikkan suasana ..Antara pemandangan dan pengalaman terbaik aku! yeahh..heheh

Apa yang ada kat KB?? hehhe..

Orang slalu ingat Kelantan ni mundur..x da apa...Actually..KB is a nice place..x mundur..budak-budak sini sangat stylo! Trust me..Orang KB ada taste dalam berfesyen..dorang x nampak awkward ataupun 'perakk' sangat.,.hoho..

Kat KB paling aku suka adalah pasar malam nya!!! hehe..

Pasar Malam KB!

Setiap malam ada pasar malam..SETIAP MALAM ok...haha..suasana ni kita x jumpe kat tempat lain..Pasar malam kat sini agak besa dia bukak..Betol-betol dekat tengah bandar..

Dia start berniaga dari jam 5 petang sampaila dalam jam 10-11 malam macam tu..Suasana dia sangat menarik...Lain sikit dari pasar malam yang aku biasa pergi..Barang-barang kat sini murah-murah,..N paling bez belambak t-shirt-t-shirt yang memang taste aku! Malang masa tu aku x peruntuk n x cukup duit untuk bershoppin!kalau x da lame aku sebattt! haiyyaaa..Paling besh kat pasar malam ni adalah SORINGGG!! hahak..Sotong kering yang dia putar-putar pakai machine dia tu...aku x taw orang sini panggil apa..tapi aku panggil soring la,..:p

First time aku makan menatang ni kat pasar malam ni la..sedappp weyhh!! sampai skang aku agak addicted ngan Soringg! hak!

Pasar Siti Khadijah bahagian bawah skalik!

Seterusnya..ada Pasar Siti Khadijah! hehe..Pasar Siti Khadijah ni lebih kurang macam Pasar Payang la...Barang-baramg dia jual pon lebiih kurang sama..makanan tradisional orang Pantai Timur..Tapi..kalau kat Pasar Payang banyak kepokk..kat Pasar Siti Khadijah ni ada banyak pilihan ikan masin,..

Kawan aku sempat la memborong ikan masin tok family dia...Kami jugak sempat makan-makan dekat kedai-kedai makan belakang Pasar Payang tu..Agak best la lepak kat kawasan makan dia..ada suasana ala kampung sikit,.dan kita akan lupa kejap kita berada dalam bandar Kota Bharu yang agak sibuk tu..hehe...kat sini pon ade jual barang-barang antik..kraftangan tok kita beli sebagai kenangan ke..hiasan ke..ikot sukati korang la,,hehe..

Kemudian..aku pegi KB Mall!! heheh..ni kira shoppin centre yang popular kat Kelantan la...Pergi KB Mall kene amek bus dari stesen bus lama tu la..sebab agak jauh jugakla..kalau jalan kaki ada dalam 30 minit (aku penah jalan kaki..:p) kalau naik bus dalam 10 minit da sampai..tiket bus pon murah dalam RM 1 kalu aku x silap..hehe

KB Mall!

KB Mall agak seronok untuk melepak..Kat sini ade bowling,ade tempat main game tu..standard shopping mall la...T-Shirt kat sini pon cantik-cantik maa...Tensyen aku tengok sebab fuluss sempit masa tu..hadehh...Aku sempat la main bowling..heheh..:D

KBTC waktu siang!
Banyak jugak kenangan aku melepak kat KB...Makan maggie kat tengah-tengah bandar tu pukul 2 pagi sebab terlampau lapar..hahah..aku dengan kawan aku pon kuar p 7E ,beli maggie,bubur segera tu..pastu panaskan dekat dalam 7E jugak.. pastu kitorang melepak kat tengah-tengah bandar KB..makan maggie,borak-borak panjang...sambil tengok bandar KB diwaktu malam..

KB x hidup sangat  waktu malam...

Tapi masa aku pergi ni, budak-budak sini tengah gila Pixie..so memang agak ramai la yang mem 'pixie' dekat situ..heheh...

KBTC waktu malam
Masa kat KB jugak aku banyak merayau dekat shopping mall..sebab sini agak banyak shoppin mall macam The Store,Mydin,Pasaraya Pantai Timur,TESCO dengan KB Trade Center(KBTC),..KB Trade Center la paling aku selalu lepak sebab memang dekat sangat dengan KB Backpackers..KBTC ni ade pasaraya Parkson la kat dalam dia...Lepaking dekat KBTC ni pon agak seronok jugak!

Secara keseluruhannya..aku sangat SUKA KB!! sini aman..walau maju tapi x da la hiruk sangat..sangat seronok..lagi bangga bila semua bangunan kat sini mesti ada huruf jawi..senibina bangunan-bangunan dia jugak banyak berteraskan Islam..cantik lah..bandar yang unik...

Aku memang nak pergi KB lagi...Kalau ada kesempatan lepas ni...aku nak travel skali lagi kat KB..Nak p Pantai Cahaya Bulan pulak..:D