Thursday 29 December 2011

Too Proud Can Make Me Sick!

'Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Tidak akan masuk syurga, siapa yang di dalam hatinya terdapat seberat zarah kesombongan.” Maka seseorang berkata: “Bagaimana dengan seseorang yang suka memakai baju dan selipar yang cantik?” Maka berkata Rasulullah: Sesungguhnya Allah itu maha indah dan cinta pada keindahan (maksudnya, pakaian indah tidak selalu bererti kesombongan). Alkibr (kesombongan) itu adalah menolak kebenaran dan memandang rendah remeh orang lain.” – (Hadis riwayat Muslim)'




Haip! Harini aku mengalami satu situasi dengan seorang manusia yang terlalu angkuh dengan jawatan yang dia miliki.Dialog  'Dia tak kenal ke saya siapa?' (ditujukan kepada aku frasa 'DIA' tu!) sangat-sangat meng'hangin' kan aku!Actually,yes,memang aku tak kenal! 


Setinggi manapun kita berada,seagung mana pun jawatan yang disandang,sehebat mana pun kuasa kita,tolonglah berpijak di bumi yang nyata!Apa guna lah korang nak sombong-sombong sangat,tanah yang kau pijak ni milik Allah SWT jugak,udara yang kau sedut ni milik Allah SWT jugak,event jawatan yang kau sandang ni dengan izin Allah SWT! Kalau satu waktu nanti dia tarik balik,baru masa tu tahu langit tu tinggi rendah!






Walau beribu tahun pun jarak darjat kita,kita tetap sama ,MANUSIA! Darah kita tetap sama merah,kalau aku tikam kau tetap berdarah,.Heh! 


Jangan angkuh sangat dengan apa yang dimiliki!Tak rugi  pon nak cakap elok-elok tanpa meninggi suara,tak kering pun duit dalam bank kau kalau sedekahkan senyum sebelum menegur! Kalau hidung tak tinggi sejak lahir,jangan nak tinggi-tinggikan hidung tu bila da jadi somebody! hahah!






Kesombongan hanya memakan diri dan menunjukkan kebodohan kita yang tak memahami bahawa pemilik segala apa yang ada ni adalah Allah SWT dan Dia tidak pernah sekali sombong pada hambaNya,inikan pulak kita hamba yang hina,masih berani bermegah diri berjalan di atas bumi Allah SWT!

No comments:

Post a Comment