Thursday 29 December 2011

Travelog 1 -Gopeng!








Siapa yang suka berjalan kat sini..hehe...Aku suka melancong!...Sangat seronok dapat mengenali budaya dan suasana tempat orang...Harini aku nak bercerita tentang GOPENG! Siapa orang Perak kat sini??hehehe....Gopeng bandar yang kecik je...Kalau korang pergi Gopeng...Takde ape benda sngat kalau dilihat dengan mata kasar...ada McD...ada Domino Pizza,ada KFC...Gopeng bandar kecil yang simple...Bandar Gopeng seolah-olah diapit oleh dua bukit bukau yang besar kat kiri dan kanan bandar....Pemandangan terbaik adalah waktu pagi2 subuh (rajin2 lah bangun pagi,hehe.its really worth it!) dan waktu senja Matahari nak terbenam.Sangat cantik bila tengok matahari terbit dan terbenam diantara bukit2 tu...pas2 tgok bandar gopeng yang disimbahi warna matahari..SubhanALLAH!cantik gila!Nak ke Gopeng,bagi yang x da kenderaan aku syorkan naik bus je lah..aku suka melancong naik bus!dia rasa puas sket bagi aku..x taw la kenapa..huhu..Kalau korang naik Bus..berhenti dekat Medan Gopeng..Pasal penginapan tak payah risau sebab dekat depan stesen bus Medan Gopeng 2 ade Hotel Budget Medan Gopeng.Jalan kaki sikit je....Sangat murah dan boleh dikatakan selesa.Satu malam dia caj Rm50.Untuk bilik harga 50 , 2  orang bole duduk.Ada air-cond,katil yg agak selesa,bilik air kat dalam tempat letak beg.Emm...cukuplah bagi traveler yg save budget n nak kan keselesaan.Hehe...Kat Gopeng korang boleh pegi bandaraya Ipoh naik bus public yg ade kat situ la...Kalau nak p tgok wayang pon boleh kat Jusco Ipoh 2 kan...Dari Medan Gopeng ke Ipoh dalam 30 minit je...Nek bus dalam Rm2 pas2 korang boleh jalan2 kat Ipoh..Bagi aku..Ipoh mempunyai landskap klasik yang agak rare...Cantik!Ipoh banyak tinggalan penjajah dulu kan..so,x pelik lah...dominasi masyarakat sini kebanyakannya orang cina la...hmm...Aku prefer lagi dok Gopeng je..situ kedai makan pon belambak,,x de masalah..ade satu pasaraya agak besa,korang boleh dpatkan barang keperluan...kena jalan kaki sikitlah dr hotel budget yg aku kata tadi..hehhee..kalau la korang tetibe saket,dont worry kat depan hotel budget 2 ade pharmacy..rasa lapa memalam buta...ade 7E...boleh santap maggie memalam sambil rasa embun Gopeng n tatap bukit bukau kat depan mata korang..hehe...Jalan raya dia agak sibuk...kalau korang lepak2 kat tepi subway 2 pon bez..sambil tgok kenderaan lalu lalang..aku suka! sambil borak2 dgan kawan rapat korang atau orang yg kau sayang..kikiki...aku da pegi gopeng beberapa kali but still x rasa bosan dengan suasana kat situ..its a place yg biasa2 pada mata kasar..tetapi at certain part of the city u will feel sumthing yg buat kita teruja nak terokai keindahan alam dia...korang pegi n rasakan sendiri..hahak! :) I Heart Gopeng! 

No comments:

Post a Comment