Thursday 29 December 2011

Mudahnya Cinta~

CINTA..

Hmm..ape yg aku tau ape tentang cinta?

Cinta bagi aku adalah anugerah ALLAH SWT yang paling berharga dalam hidup hambanya...

Aku x pernah bercinta secara praktikalnya...Aku cuma tahu bercinta secara teorinya.:p

Hahak....Aku x faham sebenarnya..macamana konsep cinta tu secara hakikinya,..Cinta tu kompleks..Cinta bukan satu benda yang boleh diterjemahkan dengan erti makna yang satu..Cinta tu sendiri membawa makna yang besar...konteks yang besar...



Manusia memandang dan menilai erti cinta tu dari sudut yang berbeza-beza..Ada kata cinta macam belacan,macam kentut,macam kurap la (kenapa sume benda geli-geli,busuk-busuk?)..SEE! 

Macam-macam penaksiran tentang cinta tapi pada hakikatnya...Orang yang bercinta saja yang dapat memahami apa itu CINTA...

Aku bercakap disini dalam konteks cinta sesama manusia...Aku kecilkan skop tu..Sebab cinta banyak..Cinta kepada Tuhan,Allah Azza Wajala..Cinta kepada Alam..so on & so on & so on...

Aku lihat cinta ni sebagai satu perasaan yang unik..Cinta boleh mengganggu the whole perjalanan sistem badan kita..all the blood circulation,respiratory function,brain effectiveness mahupun normal heart pumping mechanism!!


Cinta itu ajaib..sukar diterjemahkan dengan kata-kata tapi mudah disampaikan melalui mata..difilemkan di dalam kotak kecil di sudut minda...disemat kemas di sudut kecil hati..dan dirumuskan melalui tingkahlaku dan body language!

Kenapa lagu-lagu kat dunia ni sume balik-balik putar kat tema cinta?Itu menggambarkan betapa powernya benda bernama cinta ni!Ewah!

Cinta itu...macam satu perasaan dibalut selimut tebal bila duduk dalam bus yang driver dia x gheti-gheti nak slow kan air-cond walaupon kat luar tu hujan lebat (err...sorry,emo kejap..)! Rasa yang sangat selesa...SANGAT-SANGAT!

Cinta mampu merubah manusia...merubah pendirian seseorang..menjadikan seseorang itu lebih kuat!Lebih bijak!lebih matang!

Cinta mampu menjadi senjata pemusnah diri..mampu menundukkan keimanan,..menghanyutkan nafsu..mengontangkan akal logik dan memusnahkan fungsi hati secara total!Cintasectomy!

Cinta x payah nak kejar sebab dia akan datang berlari kat kita bila tiba waktunya!

Jangan kotorkan cinta tu dengan perkara-perkara yang mengubah paradigma cinta itu menjadi kejam,x berperikemanusiaan ..

Bercintalah,tapi biar berpada..Jangan gadaikan hati sepenuhnya..Bila kecewa,kita x kan cukup duit untuk tebus balik!..Jangan jual maruah atas nama cinta,itu bukan buktikan cinta namanya...Cuma menjadikan cinta sebagai satu alasan dan landasan untuk kepuasan nafsu semata-mata!



I just share my opinion here about crazy little thing called LOVE! ..Aku pon x faham macamane cinta tu berfungsi dan macamana dia circulate dalam sistem tubuh lantas  menginfeksi mahupun meng 'invade' seluruh sistem tubuh seseorang tu..Patophysiology cinta itu sangat rumit!!SERIOUSLY!!

Tapi macam x seronok sangat..sebab tgok ramai kawan-kawan aku kecundang dan sudeyh-sudeyh bila apa yang diharap x seperti realiti......hahaa..

*some quote dipinjam dari wall Badariah BAKRI ! :P

No comments:

Post a Comment