Thursday 29 December 2011

Hati Mak

Adam,Adam anak mak...kalau terguris hati sekalipun, saat tu 


jugak mak maafkan...mak x nak anak mak hidupnya x 


berkat,mak nak tgok anak mak hidup senang dunia akhirat itu 


tugas mak dari Adam kecik sampai sekarang.."


Dialog filem Nur Kasih yang aku baru tgok tadi...lambt kan aku tgok..huhu...sengal   tol...Baru ada chance..:p 


Dialog ni...buat aku terflashback kata2 mak aku...Ayat dia lebih kurang sama...

Hati Ibu.,..


Walaupun setiap wanita 2 berlainan sikap..apabila suatu hari nanty dia begelar 

mak,ibu,mummy,umi,mama ...dia akan memiliki hati yang hampir sama.....Hati Ibu...:)

Aku pernah tanya mak...dia x penat ke bebel kat kami adik beradik..kat adik aku yang degil ala2 

ada 10 batu atas kepala dia 2..(aku pon same..;p) ...Aku kata kalau degil sangat biaq p depa la...huhu...Sian tengok mak aku bebel...Penat orang tua tu...huhu...Mak kata..

"Kau x faham bang"....

Memang aku x faham..huhu...Tapi itu hati mak...Dia cuma nak anak dia jadi "manusia"..Dia mahukan yang terbaik...Mak x nak anak-anak dia salah pilih jalan dan akhirnya menyesal suatu hari nanti...

Mak hanya nak yang terbaik....

Tapi...kadang2...aku yang anak ni x dapat nak faham...Mak suh p beli sos tomato kejap kat kedai x brape nak jauh 2 pun aku da besungut macam mak rekrut aku dalam pasukan tentera...Mak suh aku p mesin kelapa kejap,tu pon aku kata banyak kerja..padahal mengadap Muka Buku je..rupa2 nya mak nak buat rendang kegemaran aku...

Mak..Hati dia lain...Mak x kisah kita x jaga hati dia,..Mak jaga hati kita macam jaga emas dalam peti yang tertutup kemas...Mak x kisah sangat hati dia terguris.,.Dia kata..'Biasalah anak2..budak2 lagi'..Kita bila mak tegur sikit melenting macam mak buat salah sangat dengan kita...

Mak...macamana hati dia boleh macam tu? huhu....

Satu masa dulu mak pernah cakap dialog yang same,sejibik dengan dialog cerita ni  dekat aku...Walaupun anak dia sakitkan hati dia macam manepon..Mak tetap akan cuba maafkan..


Mak akan cepat-cepat lupakan...Sebab dia x nak Allah SWT marah pada anak dia...Dia x nak anak2 dia hilang keberkatan hidup...Mak nak anak2 dia bahagia..Anak2 dia bertemu jodoh yang baik...



Semua yang dia mintak,Yang dia doa siang 

malam pada ALLAH SWT 

adalah untuk anak2 dia..Jarang untuk diri dia 

sendiri..

Sampai satu detik..Mak cuma nak anak-anak dia ingat pada dia...Tu saja yang mak mintak...Mak x minx duit betimbun-timbun dikirim setiap bulan,..Mak x harap rantai emas bergantungan..Mak x mintak rumah Banglo besar..Mak cuma nak anak dia...Sentiasa ada dekat dengannya...Selalu mengingatinya...



Mak sentiasa rindu anak-anak dia..Aku tengok sendiri macam mana mak rindu Kak Cik,Kak Teh,Along,kami semua,..

Aku tengok sendiri kasih sayang mak,.Bila anak-anak dia balik..dia akan sediakan apa kegemaran anak dia...dia akan cuba tunaikan apa yang anak dia nak..


Mak selalu pegang tangan aku bila aku duduk dekat dengan dia dalam kereta...

Mak peluk bahu aku bila aku duduk-duduk saja tengok TV...Aku harap aku akan sentiasa ingat Mak..

Aku harap mak akan sentiasa dalam hati aku,walau aku lari ke mana pun..

Tolong ingatkan aku andai aku lupa..:)

No comments:

Post a Comment