Thursday 29 December 2011

Travelog 2 -Kuala Terengganu


"Ke guane?"..
Tebing-tebing yang boleh dilepak!
"Dok kappung mane gop mu??"
Hehehhe..antara dialog2 ganu yang aku tau...:p Malam ni aku nak becerita sikit pasal pengalaman aku travel dekat Kuala Terengganu,Dataran Shahbandar...Practically,aku memang blaja kat Ganu,tapi aku pon pernah bercuti dan melancong di Kuala Terengganu..hehe..Kuala Terengganu atau KT ni dekat je dengan U aku..dalam 30 minit ke 45 minit perjalanan (kalau banyak kenderaan)...Kuala Terengganu bandar pesisir pantai..begitulah bunyi tagline dia..Ke Guane? hehhehe..Bagi aku pantai2 kat Terengganu ni masih terpelihara dan terjaga dengan baik..Cuma kat area Dataran Shahbandar ni ade certain2 part 2 da tercemar sket...air laut dia da nampk cloudy2 n beminyak2 sikit n ade sampah sarap x diundang yang dibuang oleh BERUK2yang x reti menghargai keindahan alam ciptaan ALLAH SWT! Tp...Dataran Shahbandar still tempat yang agak seronok untuk di habiskan masa..Untuk penginapan aku syorkan korang sewa dekat Hotel Tanjung...RM 60 satu malam untuk bilik yang ade satu katil Queen size n satu katil bujang..ade aircond,ade bilik air,ade TV...heheh...kira lengkap n selesa dan bebaloi dgan harga dia la...Hotel Tanjung ni salah seorang dia punye receptionist dia memang cun habiss,sexy,meletopp! tapi klau tengok betol2 ade HALKUM di lehernyaa,,,,,kikikiki..Tanjung hotel ni jugak bedekatan dengan 7E,(setiap tempat aku tinggal semasa travel aku pastikan ade 7E!Penting OK!),ade farmasi n warung2 makan la,of kos...Ok...done wit penginapan..mari kita tengok ape ade di Dataran Shahbandar,Kuala Terengganu!
Dataran Shahbandar

 Dataran Shahbandar ni pada petang hari jumaat ade Pasar Malam dari jam 5-9 malam..Pasar malam dia agak meriahlah..tapi x semeriah pasar malam di Kota Bharu bagi aku...tp untuk jalan2 habiskan masa,cuci2 mata,kosongkan poket boleh la..huhu...Lagi satu nak tambah..kalau korang dok Tanjung Hotel..korang kua je hotel 2,seberang jalan da jupe pasar malam..very the dekat lah!
Tanjung Hotel ni jugak memang berhadapan dengan laut..so nak p mana2 pon boleh jaln kaki saja..jimat kos!hehhe....bebaloi-baloi kan dok hotel ni,ade "aweks" sexy lagi! hahahaha Bgun pagi...hirup udara segar dari laut..malam2 korang boleh lepak kat tebing2 yang MBKT (Majlis Bandaraya Kuala Terengganu) sediakan..boleh rase angin laut..borak2 dengan kawan2..sangatlah seronok..Oh!x lupa ade kedai2 makan yg dibuka pada waktu mlam..warung2 ni memang berhadapan dgan laut dan diorang serve makanan laut mcm ikan bakar,kerang bakar dan sebagainyala...yg x laut pon bulihhhh!

Kemudian..korang boleh jalan2 p Pasar Payang kalau rase2 nak bawak balik kepok tok family ataupon mak ayam korang mahupun sugardady korang...dari hotel Tanjung ni ,jalan kaki dalam 15  minit da smpy Pasar Payang..sempat berpeluh jugak la..heheh...Pasar Payang ade mcm2 makanan tradisional org Terengganu,ade kraftangan...ade patung penyu!(aku ade 1).. hehe..Baju2 pon ade jual kat sini...
Bus Keranda!~

Apa lagi yang ada dekat KT..hmmm....Let see...korang boleh naik bas keranda.,hehe..kalau tetibe teringin nak pegi Taman Tamadun Islam..Bus ni boleh dapat dekat tmpt tggui bus Dataran Shahbandar 2 je...besepah ade...bus last pukul 530 ye,,(kalau aku x silap)..;p Dr Dataran Shahbandar ke TTI ambil mase dalam 20 minit mcm 2..tiket bus harga RM2...heheh...da jalan2 la dekat TTI..boleh tgok Masjid Kristaldan sebagainya...

Lupa nak bagitau..Antara yg paling best kat sini jugak adelah..RIVER CRUISE!!! korang boleh naik River Cruise dari jambtan curve dekat jeti Dataran Shahbandar ni dan dia akan bwak pusing2 sekitar bandar Kuala Terengganu dan lalu2 sekitar TTI..Boleh la tgok Masjid Kristal waktu malam..Sangat Cantik!River Cruise di caj sebanyak RM 10 atau RM20 satu kepala....hehehe...
Pasar Payang! Kepok bang Kepok!

Ambil gambar kat area KT ni pon bez jugak! Sebab pemandangan dia cantik..laut2...dengan landskap2 yg diorang bina..lagi2 pada waktu malam bertambah cantik! banyak lampu.I think KT transfer menjadi bandar yg sangat cantik pada waktu malam terutama area Dataran Shahbandar ni...Budak2 remaja pon ramai lepaking kat Dataran Shahbandar ni waktu malam..Sumtimes x slesa jugak,,sebab dorang bawak perangai SAKAI tujuh keturunan 2 turun Dataran Shahbandar..kui3x..
Masjid Putih

Ape lagi yang menarik? ade jugak tempat2 besejarah kat Kuala Terengganu ni macam Masjid Putih...Masjid Putih ni jugak dikenali sebagai MasjidAbidin..Asal Masjid Putih??? Sebab the whole bangunan masjid ni warna putih la derr...kalau biru dia panggil Masjid Biru..hehe..Msjid ni da berusia sekitar 200 tahun..Lama tuu...tapi masih gagah berdiri dan masih digunakan sampai hari ini..
Naty kalau ade ape lagi yg bez tentang KT ni aku akan update lagi sebab ade beberapa nama tmpt menarik yang aku pegi aku da lupe..haiz..tua dah aku..(=,=)"
Masjid Kristal pada waktu Malam.B.E.A.U.T.I.F.U.L!

Konklusinya,Dataran Shahbandar worth it untuk di"spend time" kat sini..nak release2 tension..ataupun nak feeling2 romantik pon bulihhh..al-maklumlah..apabila disapa angin laut,disaji deruan ombak yang membelai kalbu..Ahaks!Selamat mencuba...:D
..

No comments:

Post a Comment